PUTRAJAYA, 2 September 2021 - Kempen Beli Barangan Malaysia (KBBM) merupakan susulan daripada Kempen Beli Barangan Buatan Malaysia yang telah dilancarkan pada tahun 1984. Penjenamaan semula ini bertujuan untuk menggalakkan pengguna membeli barangan buatan Malaysia dan membantu pengusaha tempatan dalam menghadapi pertumbuhan ekonomi yang kurang memberangsangkan. Ia juga bagi mewujud dan meningkatkan kesedaran masyarakat tentang kualiti barangan dan perkhidmatan yang ditawarkan di Malaysia setaraf dengan piawaian antarabangsa.
Bagi tahun 2021, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) meneruskan lagi kempen ini dengan pertambahan kepelbagaian kaedah pendekatan. Ini merupakan salah satu inisiatif untuk memulih (recovery) dan merancakkan (revitalise) sektor peruncitan di dalam negara.
Datuk Seri Hj. Hasnol Zam Zam bin Hj. Ahmad, Ketua Setiausaha KPDNHEP menjelaskan bahawa ini merupakan satu usaha membantu usahawan-usahawan tempatan untuk terus kekal berdaya saing dalam menghadapi cabaran ekonomi semasa. Inisiatif KBBM dilihat mampu meningkatkan permintaan domestik khususnya untuk memperkasa rantaian jaringan bekalan (supply chain network).
Majlis Pra-pelancaran yang baru sahaja diadakan secara dalam talian menyaksikan kempen pada tahun ini berkembang dengan pertambahan penglibatan rakan-rakan kerjasama strategik daripada sektor peruncitan. Antara rakan kerjasama strategik KBBM sektor peruncitan pada tahun ini adalah AEON Big, AEON Co., Giant, Mydin, 99 Speedmart, The Store, Hero Supermarket, KK Supermarket, Eco-shop, Lotus Store, Econsave, Lulu Group, TF Value-Mart, Bataras, Petronas dan Shell. Platform dalam talian (Marketplace) pula disertai oleh Shopee, LAZADA dan PGMALL.
Selain itu, KBBM Tahun 2021 akan dipromosikan menerusi pelbagai saluran media cetak, media elektronik dan plafform digital bagi mengetengah serta mempromosikan produk-produk tempatan. Promosi ini diperkukuhkan lagi melalui kerjasama strategik dan kolaborasi khas dengan pihak berkepentingan yang mempunyai pengikut atau pengaruh yang tersendiri seperti melalui paparan-paparan iklan, Siri Animasi Upin dan Ipin dan pelbagai lagi program cross-collaboration yang berimpak tinggi.
Tambahnya lagi, bersempena dengan bulan Kemerdekaan dan sambutan Hari Kebangsaan, KPDNHEP menyeru rakyat Malaysia menzahirkan patriotisme dengan mengutamakan barangan Malaysia yang setanding mutunya berbanding produk-produk diimport.
KPDNHEP berharap dan menyeru orang ramai untuk terus menyokong kempen ini dan bersama-sama dengan Kerajaan untuk memulihkan ekonomi negara pasca Covid-19.
“Jom Sokong dan Beli” Barangan Malaysia