JOHOR BAHRU, 2 NOVEMBER 2019 – Keberkesanan Kempen Beli Barangan Malaysia (KBBM) terhasil daripada sokongan semua pihak iaitu pihak industri, peruncitan dan marketplace melalui sesi perbincangan dan libat urus yang diadakan kementerian ini.
Setakat ini, semua pihak menyatakan sokongan serta komitmen mereka untuk bersama-sama menjayakan kempen ini di premis masing-masing. Antara komitmen mereka ialah penyenaraian tetap produk-produk tempatan di hypermarket dan pasar raya dengan kadar listing fees yang minimum, promosi KBMM di outlet masing-masing serta pelbagai kaedah lain.
Berucap di majlis perasmian Karnival Kempen Beli Barangan Malaysia Peringkat Kebangsaan 2019 di dataran Angsana dekat sini, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata, pihaknya akan mendapatkan kerjasama daripada Malaysia Airport Berhad bagi membolehkan produk-produk tempatan berada di outlet-outlet mereka di semua lapangan terbang domestik.
Sebelum ini, KPDNHEP telah mendapatkan kerjasama daripada Syarikat Penerbangan AirAsia dengan memperkenalkan produk tempatan di dalam penerbangan mereka ke serata dunia.
Kempen ini secara khsusunya membantu usahawan, pengusaha dan pengilang tempatan untuk mengembangkan perusahaan dan perniagaan mereka selain mempromosikan pelbagai jenis produk buatan tempatan kepada seluruh pengguna domestik melalui pelbagai inisiatif strategik.
Pendekatan ini mendorong serta meningkatkan kesedaran pengguna tempatan untuk menyokong dan membeli produk tempatan.
Oleh : Unit Komunikasi Korporat KPDNHEP