anms | FAQ BM | CONTACT BM | FEEDBACK BM | SITEMAP BM
Laman Utama Perdagangan Penguatkuasaan Dasar Penguatkuasaan Prihatin

1. APAKAH ITU DASAR PENGUATKUASAAN PRIHATIN

  • Penguatkuasaan secara berimbang yang dibuat bagi tempoh masa dan kesalahan tertentu untuk dikuatkuasakan terhadap peniaga.
  • Hasrat dasar ini adalah untuk mewujudkan pematuhan kendiri dalam kalangan peniaga di bawah perundangan KPDN.

 

2. APAKAH OBJEKTIF DASAR PENGUATKUASAAN PRIHATIN KEPADA PENIAGA

  • Bantu peniaga terus kekal berniaga dengan pematuhan dan kawalan kendiri dalam cabaran pandemik COVID19
  • Merancakkan semula ekonomi perdagangan domestik
  • Membantu peniaga baharu
  • Menyediakan inisiatif baharu yang beri impak positif kepada ekonomi Negara
  • Advokasi kepada peniaga untuk tingkatkan pematuhan

 

3. APAKAH MANFAAT DASAR PENGUATKUASAAN PRIHATIN KEPADA PENGGUNA

  • Dapat jalankan urus niaga dalam ekosistem yang harmoni
  • Hak pengguna terjamin daripada dimanipulasi oleh peniaga tidak beretika

 

4. APAKAH KUMPULAN SASAR DASAR PENGUATKUASAAN PRIHATIN

Kumpulan Sasar :

  • Premis Terbuka
  • Premis Bermusim
  • Gerai Sementara
  • Premis di Kawasan Pedalaman
  • Lain-lain Kategori Premis (ditetapkan oleh Pengarah Penguat Kuasa)

 

5. KESALAHAN YANG DIPERTIMBANG DI BAWAH DASAR PENGUATKUASAAN PRIHATIN TERPAKAI KEPADA KESALAHAN KECIL IAITU :

  • Tanda harga barang dan caj bagi perkhidmatan (Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan 2011)
  • Penentusahan alat timbang dan sukat (Akta Timbang Sukat dan Sukat 1972)
  • Aktiviti jualan murah (Akta Perihal Dagangan 1972)
  • Menjual barang kawalan tanpa lesen (Akta Kawalan Bekalan 1961)