1. Apakah kesalahan-kesalahan di bawah Akta Jualan Langsung dan Skim Anti-Piramid 1993?
Kesalahan-kesalahan bagi mana-mana orang yang menjalankan perniagaan jualan langsung termasuk :-
- Tidak mempunyai lesen yang sah
- Tidak mematuhi mana-mana syarat lesen yang dikenakan oleh Pengawal
- Bertandang ke mana-mana premis bagi maksud merundingkan jualan pintu ke pintu menjalankan jualan pintu ke pintu selain daripada hari dan di antara waktu yang dibenarkan.
- Gagal untuk menunjukkan kad pengenalan dan kad kebenaran semasa merundingkan jualan pintu ke pintu.
- Mengambil deposit dalam tempoh bertenang.
- Mempromosikan sesuatu skim piramid
2. Apakah yang dimaksudkan dengan “jualan pintu ke pintu”?
3. Apakah yang dimaksudkan dengan “tempoh bertenang” dalam perniagaan jualan langsung?
4. Di manakah maklumat boleh diperolehi mengenai mana-mana syarikat yang menjalankan perniagaan jualan langsung?
5. Apakah Skim Kawalan Harga Musim Perayaan?
6. Apakah kebaikan mempamerkan tanda harga kepada pengguna?
7. Apakah yang dimaksudkan dengan sewa beli ?
8. Apakah maklumat penting perlu dinyatakan dalam perjanjian sewa beli?
9. Adakah ia suatu kesalahan sekiranya penyewa mengalihkan barangan yang disewa tanpa pengetahuan pemunya (syarikat kewangan)?
10. Adakah ia suatu kesalahan sekiranya penyewa menjual barangan di bawah perjanjian sewa beli tanpa pengetahuan pemunya (syarikat kewangan)?
11. Apakah barangan yang boleh dibeli di bawah perjanjian sewa beli ?
12. Apakah hak-hak pemunya (syarikat kewangan) di bawah Akta Sewa Beli 1967?
13. Apakah hak-hak penyewa di bawah Akta Sewa beli 1967?
14. Apakah prosedur sebelum pemilikan semula barang di bawah perjanjian sewa beli?
15. Apakah yang penyewa boleh lakukan setelah mendapat notis-notis tersebut?
16. Bilakah pemunya boleh melaksanakan haknya untuk pemilikan semula barang di bawah perjanjian sewa beli?
17. Apakah kesalahan-kesalahan di bawah Akta Pelindungan Pengguna 1999?
18. Apakah maklumat yang perlu didedahkan oleh seorang pengendali bengkel kenderaan motor berkenaan dengan barang ganti dan perkhidmatan pembaikannya?
19. Apakah maklumat yang perlu didedahkan oleh pengendali bengkel kepada setiap pelanggan sebelum dan setelah siap perkhidmatan pembaikan?